Klippa, klistra

"Man 62år söker vän för samtal och promenader. Svara till Bo27513."

"Hej Bo27513! Jag vill bli din vän.
Jag vill kunna föra ett civiliserat samtal som leder någonstans med någon som varit med längre och som vet, förstår. Jag vill höra historier om din uppväxt, för säkerligen var allt lättare på din tid. Det var bättre förr.

Folk i min ålder förstår inte, Bo. De knivhugger en när man vänder ryggen till, de säger något och menar något annat och de pratar vid sidan om mun och bakom rygg. För folk i min egna ålder är livet ett spel och det gäller att komma först, vara bäst, värst och märkvärdig på alla vis. De säger katt, jag säger pingla, de säger cash, jag säger deg. De har aldrig hört talas om The Andrew Sisters och de tror att originalen från mitt älskade 60-tal är covers av de popdängor som spelas idag.

Jag är trött på det spel som blir mer och mer populärt. Idag finns det inte längre något som heter annorlunda sen det blev mode för några år sedan. Jag deprimeras av den stora, kollektiva egoismen och egocentreringen som driver samhället. Det finns inga rebeller och de starka avskiljande linjer man annars vill och borde kunna lita på inom politiken är ett skämt, Bosse. Det finns ingen revolution, inga uppror utan massivt våld och man känner sig hopplöst liten och hjälplös i det stora sammanhanget.

Jag vill sitta i ditt kök med orangea gardiner, bruna skåpsluckor och gröna väggar och dricka svart bryggkaffe och spela femhandspoker. Jag vill titta på svartvita klassiker och långa dokumentärer om andra världskriget. Jag vill njuta av doften från din piptobak, läsa dina receptlappar skrivna med lätt darrig handstil och äta rotmos till kvällen. Vi kan ha P4 på i bakgrunden och äta negerbollar.

Bo27513. Vill du bli min vän? Svara till Jagärföddifelårtionde37649".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0